maanantai 29. syyskuuta 2014

Katson taaksepäin; en edes kiskoja nää. Part II


Hunsalan entinen ratapiha
Ensimmäinen juna Högforsiin kulki elokuussa 1911 ja matka kesti pääteasemien välillä 2h 15 min.  Rautatie oli erityisen tärkeä tavarankuljetukselle, mutta myös henkilöliikenne oli vilkasta. Läyliäinen oli aikoinaan rautatien varrella merkittävimpiä pysähdyspaikkoja.
 Vanha ratalinja Hunsalassa.

 Suora lainaus wikistä

Hunsala on entinen rautatieasema Hyvinkään-Karkkilan kapearaiteisella yksityisradalla Hunsalan kylässä Lopella, 9 kilometriä Karkkilasta.

Asemarakennuksen on suunnitellut Hilding Ekelund vuonna 1923



 Ekelund on suunnitellut aseman laiturikatokseen Italian-matkallaan Taorminan rautatieasemasta kopioimansa baldakiinireunuksen.
 Rakennus on nykyisin yksityisomistuksessa.




Karkkilasta Hunsalaan saavuttaessa näyttää tältä.
Vanha ratalinja  Karkkilaan päin katsottuna Hunsalassa.
 Karkkilan ja Hyvinkään välillä kulki kapeilla raiteillaan veturi "Pikku Päkä" eli pikkupässi  vetäen vaunujaan ja kuljetti ihmisiä ja tavaroita. Nykyisin pässin löytää Karkkilan kaupungintalon aulasta.

 



Lainaus wikistä:

Veturi no 3 ja kolme vaunua olivat rautatien lakkauttamisen jälkeen muistomerkkinä Karkkilan torin kupeessa, Harjun jalkapallokentän vieressä. Ulkosalla säilytetty kokonaisuus kärsi vahinkoja ollessaan sään ja ilkivallan armoilla. 
Vuonna 1993 veturi vaunuineen siirrettiin Jokioisten Museorautatielle Minkiölle. Museorautatieyhdistys lupasi korjata veturin näyttelykuntoon, ja sai pitää vaunut vastineeksi työstä. Lopulta 21. lokakuuta 2006 veturi palasi Karkkilaan ja sijoitettiin Karkkilan kaupungintalon aulaan.

Ratapohjaa Hunsala -Karkkila välillä Hunsalaan katsottaessa sekä vanha  rautatiesilta


Autoliikenteen kasvaessa sotien jälkeen rautatien käyttö väheni. Matkustajaliikenne loppui 1961 ja kaikki liikenne 1.9.1967.
Junaliikenteen loputtua rata purettiin pois.

Rautatien lakkauttaminen merkitsi kuolemaa Läyliäisen kehitykselle. Kylä ei ollut enää kunnan keskus ja pikkuhiljaa kaikki toiminnot siirtyivät muualle.
Alkoi nopea kehitys kohden nukkumalähiötä.



7 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen on päivityksesi. Hienoja asemarakennuksia ja junia. Historiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos.Yksi mielenkiintoisimmista vaiheista kylän historiassa. Valitettavasti tämäkin alkaa painua unholaan.

      Poista

  2. Siinä on hiukan lisää radasta ennen ja jälkeen lakkautuksen:
    http://kalevikamarainen.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/191076-juna-iltapaivaan-hyvinkaan-%E2%80%93-karkkilan-rautatie

    Terveisin Kalevi Kämäräinen

    VastaaPoista
  3. Hei Johanna!

    Törmäsin sattumalta näihin kuviisi, kun googlasin vanhoja kuvia Hunsalasta. Pienenä asiakorjauksena: tuo meidän keltainen mökkimme on entinen ratavartijan asumus, asema on seuraava talo Läyliäisten suuntaan. Pressukattoinen piharakennus on joutunut tänä syksynä remontin kouriin ja palaa toivottavasti entiseen loistoonsa ajan hampaiden tekemästä nakerrustyöstä huolimatta. Olit löytänyt myös Vaskijoen ratasillan paremman puolen eli sen mitä ei yläpuolelta näe. Talvella joen jäältä on paras havainnointiaika, jolloin pääsee sillan alle. Sillan runkoa on levennetty, kun siitä on tehty autolla ajettava.

    Ystävällisin terveisin
    Tapio Arvola
    nykypäivän ratavartija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tapio ja hienoa että kerrot faktaa, jota ei netistä löydy. Jos ymmärsin oikein näistä kuvista puuttuu siis kokonaan asemarakennus? Nyt on pakko tulla etsimään sitä oikeaa asemarakennusta ja korjata teksit sen jälkee vastaamaan todellisuutta. Arvostan työtäsi säilyttää palan historiaa. Piha näyttää upealta.

      Poista
    2. Tässä kolme linkkiä 60-luvulle. Kaikissa näkyy asema ja kahdessa ratavartijanmökki. Kummatkin ovat säilyneet olemukseltaan ennallaan. Viimeisessä kuvassa on myös halkokatos-/vesitornirakennus, joka valitettavasti on poistunut pihapiiristä luultavasti 70-luvulla. Nykymaisemassa puut kätkevät taakseen paljon verrattuna entisajan avariin näkymiin. Vaunut.org sivustolta löytyy jonkin verran kuvia Hyvinkää-Karkkila -radalta.

      Vielä blogin otsikosta vääntäisin sen verran, että loppuosa: "kiskoja en nää" voi olla ihan totta. Mutta, jos olisit laittanut: kiskoja ei oo", se olisi ollut virheellistä tietoa. Pihallamme on nimittäin kolme kiskonmittaa 75 senttistä kapearaidetta vaunun alla ja minä siis vartioin tuota radanpätkää. Alkuperäistä kiskotusta on jäljellä Karkkilan tehdasalueella joen yli menevällä sillalla, tehtaan takana olevalla hiilenpurkupaikalla ja myös kaupungintalon sisällä. Tuota entisen tehtaan sisällä olevaa raidetta näkyy kaikissa veturikuvissasi. Lattian tasolla on kaareva raide niin kuin raitiovaunurata. Sitä pitkin on päässyt junalla, tai ainakin vaunuilla, sisätiloihin.

      http://vaunut.org/kuva/60085?paik=hunsala , http://vaunut.org/kuva/50547?paik=hunsala, http://vaunut.org/kuva/40280?paik=hunsala,

      Poista